Kedden délután a Városháza Dísztermében mutatták be az Alba Innovár Digitális Élményközpont Okostanterem-programját, valamint mentorprogramját és az elmúlt évek eredményeit a digitális oktatás területén. Az előadássorozatokban az összefoglalókon túl a jövőbeli tervekről és célkitűzésekről is esett szó.
Az Alba Innovár Okostanterem-programjáról hallhattak érdekfeszítő előadásokat kedden délután a Városháza Dísztermében a résztvevők. A konferencián többek között az Alba Innovár Mentorprogramjában résztvevők, az oktatók, pedagógusok, intézményvezetők és a helyi cégek, vállalatok vezetői is részt vettek. Új partnerként köszöntötték a Vörösmarty Mihály Könyvtárt és a Szent István Király Múzeumot, akik a jövőben szintén szorosabban működnek majd együtt az Innovárral.
Az Alba Innovár Digitális Élményközpontot 2017 nyarán hívta életre a város Önkormányzatával közösen a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány azzal a céllal, hogy az iskolások testközelből, robotokkal, informatikai és okoseszközökkel ismerhessék meg a digitális világot. Az Önkormányzat, valamint a helyi cégek és vállalatok összefogásának köszönhetően a program segítségével eddig kilenc okostanterem került átadásra.
„Ha van olyan dolog, amire Székesfehérvár büszke lehet a humán területen, akkor ezek közé tartozik mindaz, amit az Alba Innovár megtestesít.” – kezdte köszöntőjét dr. Cser-Palkovics András polgármester, majd arról beszélt, hogy manapság a köznevelésről és az oktatásról ritkán esik szó feszültségmentesen, azonban az Alba Innovár – ami igazi mozgalommá vált ebben a városban – nemhogy feszültséget nem generál, hanem kézzelfogható jövőképet ad a pedagógusok és a diákok számára egyaránt. A városvezető kiemelte a módszertan fontosságát az eszközzel szemben, amit megerősít, hogy digitális élményközpont indulásánál használt eszközök mára elavultak, azonban a módszertan él, fejlődik és továbbra is irányt mutat. „Ez nem ment volna a székesfehérvári vállalatok és vállalkozások nélkül. Fontos, hogy a nemzetközi és magyar nagyvállalatok a mozgalom mellé álltak, és sok egyéb módon is segítik annak megvalósulását. Az Alba Innovár a Tankerülettel és a Szakképzési Centrummal is kiválóan dolgozik együtt, az intézményvezetők pedig nem csak megértették, de sürgették is a programhoz való csatlakozást.” – hangsúlyozta az összefogás erejét dr. Cser-Palkovics András, aki hozzátette, hogy ugyan kevés fehérvári általános iskola van, ahol még nincs okostanterem, azonban céljuk, hogy fenntartótól függetlenül valamennyi intézményben megvalósuljon egy-egy ilyen tanterem.
Dr. Cser-Palkovics András beszédében kiemelten köszönte a székesfehérvári pedagógusok hozzáállását. Az okostanterem ugyanis mit sem érne egy olyan szakembergárda nélkül, akik felvállalják a módszertant és folyamatosan tanulnak, segítik egymást. A polgármester elmondta: nagy felelőssége van az idősebb korosztálynak abban, hogy felkészítse a gyerekeket a világra. „Az őket tanító tanároknak adott esetben nem volt lehetőségük erről tanulni, ezért fontos ez a módszertan. A diákok ebben nőnek fel, nincs választásuk, egy buszbérletet vagy egy koncertjegyet sem tudnak majd vásárolni, ha ezeket nem tanulják meg.” – hangsúlyozta a városvezető, aki egyetlen negatívumként azt tudná felhozni a program kapcsán, hogy nem lett országossá téve. Jó hír viszont, hogy újonnan a Vörösmarty Mihály Könyvtár és a Szent István Király Múzeum is csatlakozott hozzá, így újabb közösségi terekkel bővült az Alba Innovár.
Az első előadást Laufer Tamás, a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány elnöke, az Alba Innovár vezetője tartotta az Okostanterem-program víziója címmel. Az előadás felidézte a néhány héttel ezelőtti észtországi látogatást, ahol az Alba Innovár csapata a helyi, digitalizációban élen járó oktatást tanulmányozhatta. „Nagy élmény volt az utazás, ahogy az egész Alba Innovár okostanterem-program is egy pozitív élmény, amit azzal a céllal hoztunk létre, hogy a gyerekeink többet érhessenek el és többet tanulhassanak, mint mi. A 21. században komoly sebességváltás történt, amihez nehéz volt csatlakozni Magyarországon; az Alba Innovár ezt szeretné gyorsítani.” – fogalmazott Laufer Tamás, akinek meglátása szerint az elmúlt három év alatt több minden történt az emberiséggel, mint az előtte lévő húsz évben. Visszafordíthatatlanul megváltozott a világ, a pandémia után még inkább utat tört a digitalizáció, megjelent a mesterséges intelligencia, ezek pedig rengeteg kérdést vetnek fel. Ahogy fogalmazott: nagyszerű érzés, hogy bekapcsolódhattak a város oktatási életébe, hiszen Fehérvár egy kiegyensúlyozott város, ahol mindenki harmonikusan tud együtt dolgozni, nem csak a látványos célokért, de a hosszútávú, ciklusokon átívelő sikerért is.
Szerinte az Alba Innovár sikeréhez hozzátartozik, hogy szervezetten biztosítanak ingyenes képzést, iskoláról iskolára járnak, projektnapokat tartanak, de még a nagyvállalatokat, kis- és középvállalkozásokat is elérik. Jelenleg többek között pályaorientációval, érzékenyítéssel, mesterséges intelligenciával is foglalkoznak, de szerveznek nyári táborokat, nyíltnapokat, és folyamatosan nagy a nyüzsgés a délutáni szakkörökön. A közeljövőben egy új kurzust, a kibervédelmi ismereteket szeretnék felvenni a repertoárba, hogy a diákok megtanulják az adatvédelem fontosságát. Nagy célkitűzésként fogalmazta meg, hogy a jövőben digitális oktatás technológus tanári pozíciót hozhassanak létre az intézményekben. Laufer Tamás a számok nyelvén is összegzett: 6 év alatt több mint 31.000 ember vett részt az Alba Innovár programjain.
Török Szabolcs, a Székesfehérvári Tankerületi Központ igazgatója az Okostanterem-program integrálása a Tankerület szakmai munkájában című előadásában felidézte, hogy mennyit változtak maguk a digitális eszközök az elmúlt években. „Évekkel ezelőtt azt mondtam: nem tudjuk, milyen szakmára kell felkészítenünk a diákokat, mivel lehet, hogy az a szakma még nem is létezik. Hogyan lehet mégis nekiállni a felkészítésnek? Nem csak eszközzel, hanem módszertannal. A kooperatív módszerek, a csapatjáték megtanítása sokkal fontosabb, mint az egyéni képességek.” – hangsúlyozta az igazgató, majd megköszönte a kollégáknak, akik vállalták, hogy szembenéznek a digitális módszertan kihívásaival. Török Szabolcs elmondta, hogy a fenntartónak is van kihívása, miszerint úgy fogja össze az iskolákat, hogy valóban hálózatként tudjanak együttműködni. Manapság a munkaerőpiac is a csapatjátékot követeli meg, intézményi szinten is ezt kell előtérbe helyezni – fogalmazott az igazgató.
A délután további előadásiban Horváth Ádám, a Next – Oktatástechnológiai Szövetség elnöke a Digitális pedagógia kihívásokról beszélt, Gerse István, az Alba Innovár Digitális Élményközpont vezető oktatója pedig az idei tanévben okostanterem- és mentorprogramjáról tartott előadást. Végül Horváth Adrienn, a Vörösmarty Mihály Könyvtár leendő igazgatója ismertette a könyvtár Open Space programját, majd Pauszné Bodnár Beáta, az Élményközpont oktatója tartott beszámolót az észtországi tanulmányútról. A rendezvényt kerekasztal-beszélgetés zárta a munkaerőpiaci változásokról és az Okostanterem-programról.
(ÖKK, fotó: Bácskai Gergely)
0 hozzászólás