Az Önkormányzat szándéka szerint mintegy évi plusz 350 ezer km-rel növekedik a közösségi közlekedés hálózata Székesfehérváron. A hálózatbővítés eredményeként javul a kórház elérése, és a városrészeket összekötő járatoknak köszönhetően csökken az átszállások száma is. Az üzemidő bővítésével éjfél környékén is el lehet érni a városrészek jelentős részét. A végleges hálózatbővítést tartalmazó menetrendtervezet április közepére várható, a bevezetés pedig a nyári időszakban lehetséges.
A 2021-es tervezet következtetéseit levonva, az azt követően beérkezett több mint 300 javaslatot megvizsgálva tervez több mint 10%-os hálózatbővítést Székesfehérvár Önkormányzata. Mindez mintegy 300 millió Ft-tal növeli meg a közösségi közlekedés költségét – az idei évre eső 150 millió Ft-ot a város költségvetése tartalmazza, amelyben a közösségi közlekedés biztosítására 2,62 milliárd forintot fordít az Önkormányzat.
A hálózatbővítés keretében – a várhatóan idén ősszel elinduló intermodális csomópont fejlesztésére tekintettel – a harmincas járatok kerülnek átalakításra, a vasútállomás decentrum megszűnésével. Emellett néhány járat esetében kisebb változásokkal a hatékonyságot lehet növelni. A tervezésben aktívan részt vett az a Munkacsoport, amelynek tagjai voltak a Volánbusz Zrt. szakemberei is, köztük egy buszsofőr.
A Városházán tartott sajtótájékoztatón dr. Cser-Palkovics András polgármester elmondta, bízik abban, hogy az utazóközönség észrevételeivel és a szakértők hozzáértésével együtt létrehozott hálózatbővítési tervnek nagy lesz a társadalmi támogatottsága. „Éves szinten több mint 300 millió forint ennek a bővítésnek a költsége, ami mintegy évi 350.000 pluszkilométer jelent. Összességében elmondható, hogy ez, több eszközzel magasabb szolgáltatási színvonalat fog képviselni.”
A városvezető kiemelte, a közösségi közlekedés korszerűsítése és bővítése egy hosszútávú projekt: „A közösségi közlekedés megújítása egy átfogó feladat, de közlekedési és környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő jelentőségű. Szükség van új autóbuszokra – a már forgalomba állított 23 vadonatúj csuklós busz mellett, 12 arab elektromos busz is érkezni fog – további kedvezményekre (280 forintos havi diákbérlet, a jelentősen növekvő költségek mellett, hosszú évek óta nem emelkedő jegyárak és bérletárak), új termékek bevezetésére, utastájékoztatási rendszer kialakítására, de szükség van a hálózat továbbfejlesztésére is.”
A tervek már elérhetőek a városi honlapon, a végleges hálózatbővítést tartalmazó menetrendtervezet április közepére várható, ekkortól lesz elérhető az útvonaltervező is a szekesfehervar.hu honlapon. A bevezetés pedig nyáron lehetséges. Az észrevételeket folyamatosan várják a buszmenetrend@szekesfehervar.hu email címre. A bővítés részleteit Mészáros Attila alpolgármester prezentációban ismertette a sajtó képviselőivel.
Nem változnak a 10, 11, 11A, 11G, 12Y, 13G, 13Y, 14, 14G, 15Y, 17, 22, 24, 25, 26, 26A, 26C, 26G járatok. Más vonalba olvadnak bele a 12A, 13A, 23E, M26, 29, 30, 31E, 38, 40, 43 járatok.
A tervezet szerint a 31-es továbbra is a Vasútállomás felől közlekedik, a végállomása viszont nem a Béla út végén, hanem a Nagyszombati utca/Kassai utcánál lesz, és csúcsidőben sűrűbben jár majd. A 32-es a Nagyszombati utca/Kassai utcától a Vasútállomás felé közlekedik, és a járat meghosszabbodik a Sóstói bevásárlóközpontig, illetve a műszakváltásokhoz igazodva az Angol utcáig közlekedik. Új járat lesz naponta 10-szer a 2-es, amely a Kisfalud – Pozsonyi út – Berényi út – Kisteleki utca – Géza utca – Kórház – Rendelőintézet – Vasútállomás – Őrhalmi Szőlők – Angol utca vonalon közlekedik.
A 33-as járat a Fecskeparttól a Várkörút/Prohászka utcán keresztül jár majd, a Vasútállomástól a Rendelőintézetet érintve a Köfém lakótelep lesz a végállomása. A 34-es busz a Fecskeparttól a Várkörút – Rákóczi utca – Gáz utca – Lövölde utca – Vasútállomás – Jancsár utca vonalon közlekedik. A 35-ös busz esetében a változás annyi lesz, hogy a végállomása a Vasútállomás helyett a Jancsár utca lesz.
A 13-as busz az Alba Ipari Zóna felől a Piac téren keresztül nem Szedreskertre, hanem a 36-os vonalán az Új Csóri út végéig közlekedik a jelenlegi menetrendnek megfelelően. Azokban az időszakokban, amikor a 13-as nem a mostani sűrűséggel jár Feketehegyen, a 36-os járat a Vasútállomást követően hosszabb útvonalon, a Rendelőintézetet és a Kórházat érintve, a Budai úton keresztül a Zsolnai út/Nagyszombati utcai végállomásig közlekedik majd. Csakúgy, mint a 37-es járat, amelynek útja a mostani járatsűrűséggel a Vasútállomást követően, a Kórház érintésével szintén a Zsolnai út/Nagyszombati utcai megállóban végződik.
A 38-as járat beépül a 27-esbe, a Csapó utcától az Európa, illetve a Videoton Ipari Park felé közlekedik. A 41-es járat – a 40-es járatot magába olvasztva – sűrűbben jár majd csúcsidőben és azon kívül is. Ezzel a járattal a Maroshegyen lakók közvetlenül elérik a Vasútállomást, Rendelőintézetet, Kórházat. A 23-as a Jancsár utcától a Várkörút helyett a Vasútállomás felé közlekedik, majd a Budai úton és a Fiskális úton keresztül közlekedik az Európai Ipari Parkig.
Továbbra is a 42-es járat fogja ellátni a Börgöndpusztán élőket a Kórház – Budai út – Gáz utca – Várkörút – Mátyás király körút – Csapó utca útvonalon, a jelenlegi menetrendjénél sűrűbben. A 16-os járat pedig érinteni fogja a Rendelőintézetet és a Mártírok útja külső szakaszát.
A megújuló 44-es a Jancsár utcából a Vasútállomást, Rendelőintézetet, Kórházat, Budai utat, Piac teret érintve a Hübner András utcáig jár, majd vissza ugyanezen az útvonalon. A Köfém lakótelep és a Jancsár utca között közlekedő 20-as járat meghosszabbodik a Hübner András utcáig, így a Palotavárosban élők egy busszal eljuthatnak a Vasútállomásra és a 44-essel a Budai út belső szakaszára.
A 12-es a Szedreskertről indulva a műszakváltások idején egészen az Angol utcáig közlekedik, míg a 12A beépül a 15-ös járatba, ezáltal sűrítve a Piac tér és a Sóstó Ipari Park közötti eljutás lehetőségét.
Az esti üzemidő bővítésével az utolsó buszok éjfélkor indulnak a 10-es, a 24-es, a 32-es, a 33-as és a 37-es vonalakon, így a késő esti programokról, vagy a 23:44-kor Budapest felől beérkező vonatról is el lehet jutni a legtöbb városrészbe.
A hálózatbővítés terveit, az útvonalakat és térképpel ellátott leírásukat Galériánkból letölthetik.
(ÖKK, fotó: Bácskai Gergely)
0 hozzászólás