Intelligens zebra épül a kórháznál és a Horvát István úton

Szerző: garanddesign

2021-05-11

Speciális időszakban speciális fényjelzéssel, a látható biztonságért! Fehérvári fejlesztésű intelligens zebra épül május végén, június elején a kórház előtt a Seregélyesi úti gyalogos-átkelőhelynél, illetve a Horvát István út Hosszúsétatéri csomópontjában. A SafeXOne rendszer érzékeli az átkelési szándékot, sárga villogó fénnyel jelez a járművezetőknek, illetve lézerfénnyel teszi láthatóvá a gyalogos mozgását. A rendszer feltalálóját, Nagy László informatikust, a Visible Crossing Kft. ügyvezetőjét a közlekedési kultúra napján kérdeztük a fejlesztésről.

ÖKK: Mikor kezdett el közlekedésbiztonsággal foglalkozni?
Nagy László: Valójában egy baleset váltotta ki belőlem azt az impulzust, hogy közlekedésbiztonsággal foglalkozzam. Szemtanúja voltam a kórháznál, hogy egy anyuka ment a kislányával a járdán, amikor pedig visszafelé tartottam, már a mentők látták el, az út szélén pedig a kislányt vigasztalták… Hajnali esős idő volt, még sötét, és ott kezdtem el azon gondolkodni, mi okozhatta a balesetet, és vajon én láttam volna-e a zebránál a gyalogost. Ezután kezdődött a megoldás keresése, fejlesztése.

ÖKK:Mi a fejlesztés lényege?
N.L.: Egyetlen ötlet köré alakult: akkoriban informatikusként vonalkódtechnikával foglalkoztam többek között, és egyszer véletlenül rávilágítottam egy vonalkódolvasóval a lábamra. Rájöttem, hogy ha oldalról megvilágítanánk a gyalogosoknak a lábát megfelelő teljesítményű vonallézerrel, az felkeltheti a járművezetők figyelmét. Ez volt a kiindulópont, ami után demó eszközökkel elkezdtem megvalósítani az ötletet, majd pedig bemutatni, többek között a fehérvári önkormányzatnak. Egyre többen fejezték ki tetszésüket, csatlakoztak a víziómhoz, és szépen lassan rendszerré vált az ötlet: azzal a céllal, hogy minél innovatívabb módon szolgáljuk a gyalogosok biztonságát.

ÖKK: Hogyan működik a SafeXOne intelligens gyalogosátkelőhely?
N.L.: A zebra négy sarkán van egy oszlopunk, ezekből vetítünk szembe egy-egy vonallézert, ezáltal a zebra felett egy láthatatlan fénysáv alakul ki – ahogy egy gyalogos belelép ebbe a sávba, a lábán fény jelenik meg. A lépéseivel, a mozgásával így villogó hatást lehet elérni, amit még külön villogtatással is lehet fokozni. A rendszer az éjszakai órákban működik, amikor gyalogost érzékel. Eleve van egy figyelemfelhívó sárga villogó a rendszerünkön, a plusz lézer fényhatás segítségével pedig azt is láthatjuk, hol tart éppen a gyalogos a zebrán: az esős, szürkületi, éjszakai időszakban, amikor a fények szanaszét szóródnak, kiegészítő lokalizációt ad.

ÖKK: És mikor lép működésbe a rendszer?
N.L.: Az egyik intelligens megoldás a precíz gyalogosérzékelés: kifejezetten az átkelést, a haladás irányát is figyeli, és nem ad hibás jelzést – például párhuzamosan elhaladó gyalogos vagy egy busz esetében nem indítja el a jelzést. A rendszerben teljesen saját fejlesztésű vezérlés van, a termék 90%-ban a saját gyártmányunk, olyannyira, hogy a műanyag alkatrészeket 3D-nyomtatással magunk állítjuk elő. Az oszlopok egymással vezeték nélkül kommunikálnak, illetve vezeték nélkül kommunikál a szervereinkkel is, tehát valós időben „látjuk” az átkeléseket. A rendszer öndiagnosztikára képes meghibásodás esetén, vagy akár már úgy, hogy meg tudunk előzni meghibásodásokat. Ez nem jellemző, de maximalizálni akartuk a működési megbízhatóságot.

ÖKK: Függ az érzékelés a gyalogos magasságától?
N.L.: A már egyedül is közlekedő gyermek magasságából indultunk ki, így nyolcvan centi feletti magasságot már érzékel.

ÖKK: Hova lehet ilyen zebrát telepíteni?
N.L.: Alapvetően a kisebb, kétsávos utakra fókuszáltunk, hiszen a négysávos utak általában erősen meg vannak világítva, a kockázatos átkelőknél jelzőlámpás átkelők vannak. Úgy éreztük, hogy éppen azok a területek vannak elhanyagolva, amelyek kisebbek, szűkebbek, ahova jelzőlámpát nem telepítenek – ugyanakkor veszélyesek lehetnek, például egy kórház vagy iskola közelében, ahol ciklikusan nagy forgalommal lehet számolni.
2019-ben kettő tesztrendszert helyeztünk ki: Veszprémben és Várpalotán, hogy élő környezetben szerezzünk tapasztalatot a rendszer működéséről. Ezek azóta is működnek, szürkülettől hajnalig, reggelig. Tavaly már hat kész rendszert telepítettünk, amelyek éjjel-nappal működnek. A teszt- és az éles rendszerek mért adatai alapján közeledünk az egymillió átkeléshez.

ÖKK: Balesetmentesen.
N.L.: Így van, ezeken a helyszíneken nem tudunk balesetről.

ÖKK: A fejlesztés nem állt meg a feltalálással.
N.L.: Fejlesztő cég vagyunk, folyamatosan fejlesztjük tovább ezt a rendszert. A jövő egyik kihívása az önvezető járművek világa lesz: ezeknek a járműveknek a környezetükkel, az ott lévő szenzorokkal is kommunikálniuk kell. Fehérváron nagyon jó példa erre a Széchenyi-Balatoni út kereszteződése: ha jobbra fordulunk a Balatoni út felé, azt tapasztaljuk, hogy a ház sarka szinte az út széléig kijön. Egy önvezető jármű szenzora a gyalogost már csak kanyarodás közben érzékeli – ha mi ezt előre kommunikálni tudjuk egy önvezető járműnek, akkor sokkal szofisztikáltabb lesz a közlekedés. Vagy akár olyan esetben, ha egy parkoló autó miatt marad takarásban a gyalogos. Jelenleg zajlik a technológia ilyen irányú fejlesztése. Illetve ezenkívül is bővítjük a palettánkat, minden fejlesztésünk a gyalogosok biztonságát szolgálja, a smart cityk világában.

Vörösmarty Rádió


Kiemelt partnereink

2024. november
h K s c p s v
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Written by garanddesign

2021-05-11

0 hozzászólás

Ez is érdekelhet

Share This