Sikeresen lezárult az „EURÓPA MI VAGYUNK” projekt első szakasza és megtörtént a Velencei-tó térségében élő legtehetségesebb fiatalok kiválasztása, akik 2019. május 2-5. között egy brüsszeli tanulmányúton vesznek majd részt. A dr. Füredi Szabolcs, az Európai Bizottság munkatársa, egykori Velencei-tó-környéki lakos, a térséghez erősen kötődő szakember által életre hívott Európa Mi Vagyunk elnevezésű projekt elsődleges célja az Európai Unió intézményeinek, azok döntéshozatali mechanizmusának, valamint az egyetemes európai értékek, úgy mint szolidaritás, fenntarthatóság továbbá környezettudatos gondolkodásmód fiatal generációval történő megismertetése volt.
 
A pályázati felhívás értelmében a Velencei-tó közvetlen környezetében élő, tanuló elsősorban szociálisan hátrányos helyzetű fiataloknak egy írásbeli pályamunkát kellett benyújtaniuk, amelyek értékelését követően a legjobb pályázati anyagot benyújtó fiatalok egy szóbeli meghallgatáson vettek részt, ahol az angol nyelven történő bemutatkozásukat követően lehetőséget kaptak a Velencei-tó térségének fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseik, innovatív ötleteik részletes bemutatására.
 
Az Európa Mi Vagyunk projekt szóbeli fordulóját követően a szakmai zsűri (dr. Füredi Szabolcs, Czuppon István, Benkőné Tóth Mónika, valamint Scharle Anna) értékelte az előadásokat és kialakította a végső rangsort. A zsűri döntése értelmében a következő fiatalok kerültek díjazásra: Csere Zsanett (Sárszentágota), Hajdú Csilla (Pázmánd), Juhász Dorka (Martonvásár), Molnár Luca (Székesfehérvár), Palóc Ádám (Velence), Oláh Martin (Kápolnásnyék), Kovács Bendegúz (Kápolnásnyék).
 
A pályázat győztesei 2019. május 2-5. között egy három napos brüsszeli (Belgium) tanulmányúton vesznek részt, ahol testközelből láthatják az Európai Unió egyes intézményeit (Európai Parlament, Európai Unió Tanácsa, Európai Bizottság) és a kulisszák mögé betekintve ismerhetik meg az intézmények céljait, konkrét feladatköreit. A pályázat tárgyához kapcsolódóan a fiatalok az uniós intézmények tisztségviselői által tartott előadásokon vesznek részt, ahol lehetőséget kapnak kérdéseik felvetésére, az előadókkal történő közvetlen megvitatására.
 
A pályázattal kapcsolatban dr. Füredi Szabolcs kifejtette, hogy az Európa Mi Vagyunk projekt életre hívását részéről két fő tényező motiválta: Hangsúlyozta, hogy mindannyiunk kötelessége, hogy képességeinkhez és anyagi lehetőségeinkhez mérten “beálljunk” bizonyos jó, számunkra fontos ügyek mögé, visszaadjunk valamit abból a segítségből/támogátsból, amit az életünk, munkánk, tanulmányaink során másoktól kaptunk (társadalmi szolidaritás). Másrészről megjegyezte, hogy a minőségi oktatáshoz, beleértve az értékes/hasznos információkhoz való hozzáférés lehetőségét is, meglátása szerint egyre inkább a tehetősebb szülők gyermekinek kiváltságává válik, melynek következtében a tehetséges, de szerényebb anyagi körülményekkel rendelkező fiatalok már a “verseny” korai szakaszában lemaradnak. Összefoglalva tehát a helyi fiatalok lehetőségeinek, versenyképességének javítása áll a projekt hátterében.