Sokan a 60-as, 70-es években érezhették magukat május 29-én, hiszen délután egymást követően gördültek be a régmúlt idők Ikarus buszai Székesfehérvár Belvárosába. Persze, nem véletlenül, megnyílt ugyanis a Közlekedési Múzeum és a Szent István Király Múzeum új időszaki kiállítása, amely a hazai busz – és járműipar történetében különleges helyet elfoglaló legendás Ikarus típusok és a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár történtét mutatja be. A Közlekedési Múzeumból érkezett, valamint a fehérvári magántulajdonban lévő személyszállító járművek nyitott ajtókkal és rengeteg történettel várták az érdeklődőket.
 
Az Ikarus gyár egykori dolgozói meséltek unokáiknak arról, hogyan is készültek annak idején ezek a járművek. Sokan idézték fel utazással kapcsolatos élményeiket, és persze az old timer és autóbusz-rajongók sem hiányozhattak az eseményről. Az Ikarus buszok szerepe a magyar közlekedésben máig meghatározó, a budapesti és a székesfehérvári gyáregységekben készült típusok több mint fél évszázadon keresztül feltartóztathatatlanul hódítottak nem csak a hazai piacon, hanem a világ számos országában is. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Szent István Király Múzeum együttműködve egy olyan kiállítást hozott létre, amely méltó emléket állít a számos kiváló Ikarus-tervező munkássága előtt.

- Városunk elmúlt évtizedei, de a jelen ipara is elképzelhetetlen lett volna az egykor volt nagy üzemek, köztük az Ikarus és az ott dolgozók nélkül. A több mint fél évszázad alatt 300 ezer autóbusz gördült ki a Vásárhelyi úti kapun, s vitte világszerte a fehérvári buszgyártás jó hírét. - kezdte köszöntőjét Székesfehérvár polgármestere. Dr. Cser-Palkovics András hozzátette, ahogy e tárlaton most visszatekintünk a történetiségbe, látva a képeket és a maketteket, biztos vagyok abban, hogy valamennyien fel tudunk idézni egy-egy Ikarus buszhoz kapcsolódó történetet.

A székesfehérvári autóbusz- és járműgyártás mozzanatait a kiállítás az egykori Általános Mechanikai Gépgyár 1963-as Ikarus Karosszéria és Járműgyárhoz való a csatlakozásától eleveníti fel. A tárlat külön értéke, hogy az önálló székesfehérvári autóbusz tervezéssel kiemelten foglalkozik, bemutatva a járművek gyártásának a két gyár közötti megosztását, a tömegtermelés elindításának nehézségeit, a munkaszervezés javítását célzó újító és brigádmozgalmak munkáját, sőt a látogatók a székesfehérvári gyár „utóéletébe” illetve napjainkban végzett tevékenységébe is bepillantást nyerhetnek.

A kiállításban láthatjuk Finta László, Smiedt Kázmér, Lassú Gábor, Rózsa László, Szini Béla és még sok más tervező gördülő legendáit. Az „Ikarus – a busz” című kiállítás bemutatja az gyár típusainak fejlődéstörténetét, a hazai autóbuszgyártás mérföldköveit, s az egyes főbb típusoknak a jellegzetességeit, gyártásnak, fejlesztésnek, a típusváltások szükségszerűségeit eredeti tervrajzok, modellek és fényképek segítségével. Az első napon már igen komoly számú látogatót vonzó kiállítás a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében tekinthető meg július 21-ig.

(Fotó: KM - SzIKM)