Fejlesztések tekintetében talán Székesfehérvár soha nem állt annyira jól, mint az elmúlt esztendőkben, ennek ellenére a további előrelépés fontos a városvezetésnek. A jövőbeli sikerek alappillére a gondos tervezés, előregondolkodás, így nem csoda, hogy már zajlik a város 2019. évi költségvetésének - benne a közlekedés területén előirányzott célok - tervezése. Ezekről, és a 2018-ban megvalósult fejlesztésekről dr. Cser-Palkovics András polgármester számolt be sajtótájékoztatóján. Ahogy elmondta, nem véletlen, hogy a tematikus évértékelő keretében a közlekedést érintő kérdésekről beszél először, hiszen a városüzemeltetés és városfejlesztés tekintetében ez a témakör lesz a következő évek legmeghatározóbb kihívása.
 
- Két számmal szeretném alátámasztani, hogy miért is gondolom úgy, hogy ez a legkiemelkedőbb terület: az egyik beszédes adat, hogy az elmúlt öt évben 36.050-ről 46.787-re, azaz 10.731-gyel nőtt a regisztrált gépjárművek száma Székesfehérváron. Ez egy 30%-os növekedés. Ha ehhez hozzávesszük azt az adatot, hogy majdnem 32 ezer ingázó jár Fehérvárra nap mint nap dolgozni – ez Budapest után a második legmagasabb arány a lakosságszámhoz viszonyítva –, akkor talán érthető a téma sürgető mivolta. - világított rá a lényegre a város első embere.

Utak, kereszteződések áteresztőképességének növelése tekintetében kis átalakításokkal nagy eredményeket ért el a város 2018-ban: a 100%-ban önkormányzati beruházásban megvalósult Mártírok útja – Seregélyesi út kereszteződésében, és a Széchenyi út – Horvát István utca kereszteződésében történt bővítés jelentősen csökkentette a torlódást, mind a városba be- és kivezető utakon. Ezekben a kereszteződésekben a szakemberek plusz forgalmi sávokat alakítottak ki forgalmirend-változással, mellyel drasztikusan csökkent a felduzzadó forgalom. Az utóbb említett kereszteződés tekintetében ez év tavaszán lehetőség nyílik arra, hogy a lámpák idejét is újra beállítsák.

A polgármester hozzátette, hogy a 2019. évi költségvetés újra lehetővé teszi majd, hogy a kapacitásbővítés és az áteresztőképesség-növelő beruházások tovább folytatódjanak. Az Auchan-körfogalom kapcsán elmondta: kormányzati döntés nyomán a bővítés tervezése megkezdődött, a kivitelezés befejezése várhatóan jövő évben lesz, amely ideiglenesen megoldást nyújthat a problémákra, de ez még nem jelent majd végleges megoldást. Két nagy gyűjtőút tekintetében zajlik az előkészítő munka: a déli összekötő út építéséhez nem csak az engedélyes tervek készültek el, hanem már jogerős engedélyekkel is rendelkezik a város. Idén is folytatódik a Saára Gyula útfelújítási program. A megvalósuló út-, járda-, parkolófejlesztést tartalmazó tételes lista majd a 2019. évi költségvetés elfogadása után lesz nyilvános.

Jól működő városi közlekedés nem képzelhető el vonzó, minőségi tömegközlekedés nélkül. Első lépésben új, minőségi autóbuszok beszerzése, a buszpark frissítése válik szükségessé. Ahogy a polgármester elmondta: ez elektromos vagy gázüzemű buszokat jelenthet. Az Ikarussal együttműködési megállapodást kötöttünk, miszerint az új busz próbaüzemét az engedélyezési eljárás részeként Székesfehérváron tartják. Ezzel párhuzamosan a város szeretné elérni, hogy legyen állami vagy EU-s pályázati kiírás, hogy a mintegy hatvanöt buszt, amely a város közlekedését ellátja, több ütemben, a közbeszerzési törvény jogszerű kereteit betartva, de legyen lehetőségünk ilyen korszerű buszokra cserélni.

Második lépésben a kerékpáros- és egyéb alternatív közlekedési típusok folyamatos fejlesztése mellett tettük le a voksunkat. A Kerékpáros Klub javaslatát, miszerint ezer kerékpártámaszt építsünk ki, elfogadta a város közgyűlése, ebből az első 250 telepítése elkezdődött, a fennmaradó 750 támaszt pedig ezévben telepítik a szakemberek. A következő években 20-30 kilométernyi kerékpársáv kialakítása, illetve felfestése történik meg, melynek egy része a Budapest – Velencei-tó – Székesfehérvár – Balaton térséget köti össze és állami beruházás keretében valósul meg, másik rész pedig városi forrásból. Ezek az intézkedések nagy előrelépést jelentenek a biztonságos kerékpározás felé. - Harmadik lépésben pedig el kell mondjam, hogy decemberben megszületett az a kormánydöntés, amely két városban hagyta jóvá az intermodális közlekedési központ tervezését, ebből az egyik Székesfehérvár. – emelte ki a polgármester.

Összegzésül dr. Cser-Palkovics András elmondta, hogy a közlekedés egy olyan komplex témakör, amely összefügg sok társadalmi, környezet- és klímavédelmi kérdéssel, és az is biztosan látszik, hogy a következő évtizedekben biztosan a közlekedés témaköre lesz az egyik legnagyobb kihívás a városfejlesztési és -üzemeltetési kérdések vonatkozásában. Ezeknek a kihívásoknak a város a rendelkezésre álló európai uniós és kormányzati források nélkül nem tudna megfelelni.

(Fotó: Simon Erika)

Szavazás

Mi a legfontosabb, amit magaddal vinnél egy lakatlan szigetre?
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:
 
 

Kiemelt partnereink

FehervariHirek logo

Fonix logo

OKK logo

KNyKK logo

Velence logó

2019. június 19. szerda 09:23,
Gyárfás napja van.

Időjárás

 
A weboldalt készítette Máté Gábor Főszerkesztő: Mátay Balázs, Kapcsolat: info@media24.hu. Admin: admin@media24.hu.