Kerekparos tabla joA kerékpárutak és sávok ugrásszerű növekedésével jelentősen nőtt a balesetveszély is az érintett útszakaszokon. Szinte minden nap történnek komoly incidensek biciklis és gyalogos, vagy éppen kerékpáros és autós között, főképp azért, mert a kreszt és a vonatkozó szabályokat nem ismerik, vagy nem tartják be a két keréken közlekedők, de néha gyalogosok sem. A helyzet komolyságát ékesen példázza az elmúlt 24 óra, amely alatt - a rendőrség tájékoztatása szerint - csak Fejér megyében öt olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben kerékpárral közlekedők voltak  érintettek. Négy esetben a biciklisek szabálysértése miatt következett be a baleset!

Egy 40 éves nő 2015. szeptember 14-én délelőtt Székesfehérváron, a Bakony utcában lévő kijelölt gyalogátkelőhelyen szabálytalanul indult el kerékpárjával és egy tehergépkocsinak ütközött. A biciklis nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett.

Egy 34 éves helyi férfi Székesfehérváron, a Várkörút felől haladt kerékpárjával a Gáz utca irányába 2015. szeptember 14-én délután. Haladása során a parkoló szervizútján egy Suzuki típusú személygépkocsi elé hajtott. A biciklis a jármű motorháztetején átrepülve az útburkolatra esett és könnyű sérülést szenvedett.

Baleset helyszin zbr joKápolnásnyéken, egy gyalogos akart átkelni a Fő utcán, azonban az úttestre lépés előtt nem győződött meg az átkelés veszélytelenségéről és egy kerékpárosnak ütközött. A gyalogos könnyű sérülést szenvedett. Ugyanezen a napon Lovasberényben, egy 73 éves biciklis hagyta figyelmen kívül az elsőbbségadási kötelezettségét és egy kereszteződésben egy Chevrolet típusú gépkocsi hátsó ajtajának ütközött. A kerékpáros könnyű sérülést szenvedett.

Sárkeresztúron, a Kossuth Lajos utcában egy biciklis a járdán ütött el egy 21 éves gyalogost, majd a helyszínről elhajtott. A gyalogos nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.

A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság felhívja a kerékpárosok és gyalogosok figyelmét a KRESZ szabályainak betartására, illetve arra, hogy az őket érintő balesetek esetén nagy a személyi sérülés bekövetkezésének kockázata.

A közúti közlekedés minden résztvevőjét a rendőrség arra kéri, hogy a balesetek megelőzése érdekében fokozott figyelemmel és körültekintéssel közlekedjenek!

Mitől változhat a helyzet?

A rendőrség figyelemfelhívásán túl meg kell jegyezni, hogy a gyakorlatban a hatóságok nem fordítanak megfelelő figyelmet a kerékpárral közlekedők szabálykövető magatartására, ezért többnyire a tiltó táblákat sem veszik figyelembe, nemhogy a vonatkozó szabályokat. A gyalogátkelőknél hiába helyezték ki a "hajtva nem, csaj tolva" táblákatt, 10 kerékpárosból 9 nem száll le a bicikliről, átteker a szabad jelzésénél a gyalagosok között, de jelentős felsorolást lehetne eszközölni még hasonló esetekre...

Kerekparsav sk joGond az is, hogy a kerékpárutak nagy többségét a gyalogos járdákból "szakítják" ki, az egyébként sem mindehol elég széles járdákon festenek ki kerékpársávot, ami sem a gyalogosoknak nem alkalmas a biztonságos közlekedésre, sem a kerékpárosoknak. Mivel azonban a kerékpáros az "erősebb", általábana  gyalogosan közlekedőnek fáj egy-egy kéretlen találkozás...

Ki kell mondani, hogy részint a rendőrség keményebb fellépése, időnként szankciói, valamint a kerékpárutak átgondoltabb kijelölése lehet a megoldás, magától ugyanis a helyzet nem fog megoldódni, s egyre több lesz a baleset és incidens a járdákon és a gyalogátkelőknél.